Hoppa till sidans innehåll

Civil flygfemkamp

  • Uppdaterad: 2018-06-21 11:31
 

 

Så fungerar det
Civil flygfemkamp blandar fysiskt prövande uppgifter med pilotfärdigheter. I flyggrenarna tävlar damer och herrar på lika villkor, i de fysiska grenarna räknas damernas tider om med hjälp av en tidskoefficient. En gren avslutas för samtliga deltagare innan nästa gren tar vid. Svensk mästare blir den som har flest poäng efter att alla grenar sammanräknats.

Navigationsmomentet kan närmast beskrivas som luftens orientering. Deltagaren gör först en så kallad driftfärdplanering, där kurs och tid ska beräknas för varje "ben" - sträckan mellan två "brytpunkter" - kontroller. Deltagaren ska sedan under flygningen hålla tiden enligt driftfärdplanen, samtidigt som han/hon letar efter mål på backen. Det är dels foton som är tagna på sånt som är karaktäristiskt, dels är det runt tre meter stora dukar (bokstäver eller tecken) som lagts ut på marken. Deltagaren ska pricka in de foton och dukar som han/hon hittat på sin karta med millimeterprecision. Om deltagaren missar något av målen ges minusprickar. Det finns också mellan 12 och 25 hemliga tidkontroller som ska passeras i rätt tid för att inte minusprickar ska ges.

Landningsmomentet handlar om att med olika förutsättningar landa på ett streck som finns ritat på landningsbanan. Det finns fyra olika landningsmoment. Motorlandning är en helt vanlig landning. Bedömningslandning är en inövad nödlandning utan motorhjälp. Bedömningslandning utan klaff är som bedömningslandning, men utan hjälp av de klaffar som sitter på vingarna för att hjälpa till att bromsa in planet. Motorlandning över hinder är en vanlig landning, förutom att den sker över en uppspänd lina 50 meter före strecket. Deltagaren får minusprickar beroende på hur många meter före eller efter strecket som planet landar.

De fysiska grenarna är 100 m bröstsim, 3 km terränglöpning och 3 km punktorientering, vilket är en "omvänd" orientering. Deltagaren springer en 3 km snitslad bana och vid kontrollerna ska han/hon göra ett nålstick i kartan för att visa var kontrollen är. Kontrollerna kan ligga på banan eller ett stycke ut i terrängen, varje millimeter fel som nålsticket är ger 1 minut i tidstillägg.

Fakta
De flygplan som används har en max startvikt på 470 – 1160 kg och de flyger med en hastighet av 60 – 85 kn (110 – 160 km/h).

Håll koll på
Karin Nyström och Christian Andersson gör i år debut i SM-sammanhang.

Åse Kristofferson är regerande svensk mästare.

Lars Östling är den av deltagarna som även tävlade innan grenen gjorde ett 11 års uppehåll för 16 år sen.

Visste du att...
... tävlingsformen startade i Linköping?

Läs mer:
För regler under tävlingsflyg: www.ksak.se
Andra flygsporter: www.flygsport.se
Om du gillar motorflyg: www.gillaflyg.se

Skribent: Calle Delling Andersson
Epost: Adressen Gömd

Postadress:Riksidrottsförbundet
Box 11016
100 61 Stockholm

Besöksadress: Skansbrogatan 7
118 60 Stockholm

Kontakt:Tel: 08-699 60 00
Fax: 08-699 62 00
E-post: This is a mailto link

Vi finns på Twitter Följ oss

Vi finns på Facebook Gilla oss